Kassa
Ha erről a partról áttekintünk a másik oldalra, a látnivalók jó részét már innen is láthatjuk:
- a Vár
- a Parlament épülete
- a Szent Márton templom (Dóm Svätého Martina)
- a Mihály kapu (Michalská Brána)
Ugyancsak innen látható a Pozsonyi vár is.
A Dóm körüljárása után térjünk be a templomba.
Itt érünk el Pozsony egy másik nevezetességéhez, a Mihály kapuhoz. A kapu Szent Mihály nevét viseli, aki a kupola ormán őrzi pallosával a várost. 51 m magas és az egyetlen megmaradt óvárosi kapu. Jelenleg fegyvermúzeum található benne.
Aki ismer engem, az tudja, hogy amatőr szinten vasút fotózással is foglalkozom. Az előzetes kutakodás szerint itt több mozdonyt, főleg gőzmozdonyt is fellelhetek, ami sajnos nem jött be. A második napon rájöttem (legalább is így gondolom) hogy miért: amikor kimentem a Főpályaudvarra fotózni, egyszer csak befutott egy nosztalgia szerelvény, az elején és a végén egy - egy gőzmozdonnyal! Nem biztos, de akár innen is jöhettek. Plusz még volt két retro diesel mozdony is a pályaudvaron.
Na de vissza a múzeumhoz. Viszonylag könnyű megtalálni, ha elindulunk a pályaudvar felől a jobb oldalon, kb 200 m után eljutunk egy felüljáróhoz. Itt jobbra kanyarodva egy kis íves rámpán kell felfelé menni, majd innen egy lépcső indul felfelé, Ha felértünk, még kb 100 m-t kell menni a bejárathoz. Maga a kiállítás Pozsony régi gőzmozdony pályaudvarának épületeiben van, előtte a vágányok, ahonnan most hiányoztak a gőzmozdonyok. Több féle kiállítás látható itt: oldtimerek, cseh autók szinte teljes választéka az elejétől fogva, a szlovák VW autói, valamint vasúti berendezések, elsősorban irodai, irányító helyiségi berendezések. Található itt egy eredeti OCC motor is. Főleg retro autók kedvelőinek ajánlott.
A Beszámoló Fotóalbuma ITT tekinthető meg.
A beszámoló fotóalbuma ITT tekinthető meg!
Mint ahogy azt már korábban írtam, ha van a közelemben egy arborétum - botanikus kert, akkor azt igyekszem megnézni. A pozsonyi valahogy eddig kimaradt, de most bepótoltam.
Először is tisztázzuk, hogy mit keres a bejárati tábla feletti feliraton az UK (Egyesült Királyság)? Ez egy egyetemi botanikus kert, mégpedig a Comenius egyetemé (Károly egyetem), amely angol (brit) fennhatóság alatt áll. Ilyen egyszerű.
Formailag kissé hasonlít a budapesti Füvészkerthez, ez is gyakorlatilag be van préselve egy autópálya, a Duna melletti autóút és a Duna közé (valamint itt ér le a Kis-Kárpátok a Dunához és itt van a Dévényi kapu is - ettől jó szeles mindig a hely). Ezen okok miatt van az egyetlen hátránya, alig van parkoló, máshová pedig nemigen lehet parkolni. Nekem szerencsém volt, elcsíptem az akkor éppen meglévő egyetlen szabad helyet.
A belépő díj bagatell, senki ne sajnálja rá azt a pár eurót, mert nagyon szép a botanikus kert. Ahogy felemlítettem a Füvészkertet, sajnálattal kell megállapítanom, hogy ez jobban karbantartott, tisztább, rendezettebb, mint az.
Ahogy beléptünk a parkba, kb 100 m után jobbra vannak az üvegházak. Nagyon kellemes látványt nyújtanak benne a növények, van kis tó is.
Ez után nekiláthatunk egy jót kóborolni a parkban. Van rózsakert, sziklakert, japán kert, tó, szóval minden, ami kell egy botanikus kerthez.
A véleményem szerint annak nagyon ajánlott akinek van affinitása az ilyen helyekhez, nem fog csalódni. Érdemes a Fotóalbumot is megnézni, ott jóval több kép van a Botanikus kertről.
A beszámoló fotóalbuma ITT tekinthető meg!
A 2024 május eleji túrámba beillesztettem két vasút múzeumot, ezek közül ez volt az egyik. Kissé csalódtam benne, mert eléggé szedett-vedettnek tűnt, ha nem tudnám, hogy ez egy vasút múzeum, simán elmenne egy elfekvő pályaudvarnak. Az interneten jobbnak tűnt. Mindegy, mivel többé-kevésbé útba esett, nem volt olyan nagy veszteség.
Ide beteszem a saját honlapjuk szerinti leírásukat magukról, a látottak fényében ez kissé fellengzősnek tűnik (vagy valamit nem találtam meg, de ez nem valószínű):
"A Szlovák Vállalkozási Vasúti Múzeum (Szlovák Köztársaság Vasúti Múzeuma - ŽMSR) 1983-ban jött létre a korábbi pozsonyi Keleti Vasúti Igazgatóság (ČSD) szervezeti elemeként (az akkori Keleti Vasút és Központi Műszaki Fejlesztési Központ osztálya). a Keleti Vasút megszüntetése után csak a Múzeumi és Dokumentációs Központba (MDC). 1994 óta a Vasútkutató és Fejlesztő Intézet (VVÚŽ) osztálya. A vasutak felosztása után az MDC a VVÚŽ-val együtt a ŽSR szervezeti eleme maradt. A ZSSK, as és a ŽSR között létrejött együttműködési megállapodás, amely az MDC gyűjteményépítő tevékenységének folytatásának kérdésével, valamint az üzemképes történelmi vasúti járművek szlovákiai gyűjteményének osztott vasút feltételei melletti karbantartásával és üzemeltetésével foglalkozott. megszüntette a ZSSK, mivel 2004. szeptember 1-jén. Ebből kifolyólag a szlovák vasúti műszaki műemlékek védelme jelenleg csak a ŽSR feladata. A vállalati vasútmúzeum mint jó marketingeszköz a ŽSR és a közönség kapcsolatában, és különösen egy nagyszerű oktatási eszköz felfogásában bekövetkezett pozitív változások szervezeti változáshoz vezettek, melynek eredménye az MDC különleges célú központtá alakulása volt. A Szlovák Köztársaság Vasúti Múzeuma a ŽSR Kommunikációs Osztályának irányítása alatt 2018.1.1.
Itt áll Dévény várának impozáns romja. Már a rómaiak is emeltek őrtornyot itt, a királyi vár a XIII. sz-ban épült. A törökök is ostromolták (sikertelenül). 1809-ben a visszavonuló francia seregek robbantották fel, azóta romos.
Maga a vár a Morva folyó dunai torkolatánál található (a Morva egyben határfolyó is).
Most, hogy beszereztük a QR kódos EU-s oltási igazolványt (2021), kicsit neki indultunk a feleségemmel szomszédolni (Bécs és környéke), viszont óhatatlanul is útba esett ez a hely, mivel mi soha nem Hegyeshalomnál megyünk át a határon, hanem Kittsee-nél.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése