2012. február 10., péntek

Szlovákia fővárosa, Pozsony, SzG3

További részletesebb beszámoló Szlovákiáról:
Kassa

Vissza a főoldalra (katalógus)

Bécs vagy Prága felé menet óhatatlanul felötli, érdemes-e Pozsonyba bemenni, akár csak egy rövid időre? Remélem erre a kérdésre válaszolni tudok:


Pozsony az I. Világháború (leánykori nevén a Nagy Háború) után került az akkor megalakult Csehszlovákiához és lett Szlovákia fővárosa (pedig az  osztrákok is igényt tartottak rá). Ma mint koronázó városra emlékszünk (erről majd később). 
Pozsonyba Magyarország felől nagyon könnyű eljutni. Az M1-es autópályán Hegyeshalom előtt el kell kanyarodni jobbra. Itt szeretném megjegyezni, hogy ha csak Pozsonyig megyünk, akkor nem érdemes szlovák autópálya matricát váltani, mivel közvetlenül a határ előtt letérhetünk az autópályáról és rámehetünk a régi útra. Ez a takarékosságon túl még azzal az előnnyel is jár, hogy ez az az út amellyel közvetlenül Pozsonyba bemehetünk (ha ugyanis az autópályán megyünk tovább, akkor még a Duna előtt le kell arról kanyarodni, mert ha átmegyünk a másik oldalra, igencsak nehéz lesz betalálni a városba!). Időveszteség az autópályához képest is a legrosszabb esetben is csak 10-15 perc a nagyon kis távolság miatt.

Pozsonnyal az a probléma (itt most csak turisztikai okokkal foglalkozom), hogy nagyon be van szorítva: É-on a Kis-Kárpátok nyúlnak e a Dunáig, a túlsó part egy része osztrák (az autópálya is csak néhány száz méterre megy néhol a határtól), a Duna déli partja az osztrák határ és a dél felé forduló folyó között igencsak behatárolt (itt gyakorlatilag egy nagy lakótelep található, sok bevásárló központtal). Így fejlődére csak a keleti irány volt adott, ezek nagy részét viszont elfoglalja az ipar, a közlekedés, stb. Így marad egy viszonylag kis belváros, valamint a vár környéke. A látnivalók zöme is ide korlátozódik.

Most térjünk vissza a városba érkezéshez: ha átvágtuk magunkat a Petržalka-n (Pozsonyligetfalu) található lakótelep mellett, meg a sok bevásárló központon (elég rossz az út minősége), elérkezünk az Új hídhoz. Ahhoz, hogy a hidat megtekinthessük, egy kissé bonyolultan le kell jönni az útról és alákanyarodni a hídnak. Ha leérünk a híd alá, egy park mellett le tudjuk parkolni a kocsit. Érdemes innen is megnézni a várost, mivel csak innen láthatjuk panorámaszerűen az egészet.

Az Új híd egy ferde acélkábeles híd, felül megy az autós forgalom, egy szinttel lejjebb a gyalogos forgalom. A ferde tartó tetején egy panoráma étterem található. Ide lifttel lehet felmenni (elég drágán, 6,5 Euro volt legutóbb az ára). Ezt a panorámát a várból is megkaphatjuk, ingyen. Az éttermet jelenleg UFO-nak becézik, nem véletlenül.

 az Új híd
 az Új híd, az UFO étterem


Ha erről a partról áttekintünk a másik oldalra, a látnivalók jó részét már innen is láthatjuk:
- a Vár
- a Parlament épülete
- a Szent Márton templom (Dóm Svätého Martina)
- a Mihály kapu (Michalská Brána)

 a belváros a Duna partról
a belváros a Duna partról
a Szent Márton templom

Sajnos a híd építése nem csak a közlekedés javulását hozta meg a két part között, de az É-i oldalon a lehajtók kiépítése miatt gyakorlatilag eltűnt Pozsony zsidó negyede, valamint a modern építészeti elemek miatt szerintem elég csúnya lett az egész.
Erről a partról látható még nagyon jól a Szlovák Parlament épülete is.

a Parlament épülete

Ugyancsak innen látható a Pozsonyi vár is.

a pozsonyi Vár

A Vár hatalmas négyszögletű tömbje magasan a város fölé emelkedik. A saroktornyok sisakjai és a vár nagy része 1811-ben leégtek és csak az 1968-ban készültek el a rekonstrukcióval (október 28-ra kész kellett lenni, mert itt akarták aláírni a cseh-szlovák föderációról szóló törvényt.

a pozsonyi Vár

Napjainkban a Szlovák Nemzeti Múzeum állandó kiállításai láthatóak itt: bútorkiállítás, a Felvidék régmúltjának kincsei. Itt találhatóak a Szlovák Nemzeti Tanács reprezentációs termei is. 

a pozsonyi Vár egyik bástyája
a pozsonyi Vár a belváros felől
Ha kigyönyörködtük magunkat a panorámában, akkor vissza mehetünk az Új hídra és végre megérkezhetünk a belvárosba. Miután a történelmi belváros gyakorlatilag egy nagy sétáló utca, célszerű egy mélygarázsban letenni az autót (vagy nagyon sokáig lehet egy használható felszíni parkolóhelyet keresgélni). Bárhol is álltunk meg, a viszonylag kis távolságok miatt hamar beérhetünk a belvárosba.
Kezdjük a sétánkat az Új híd é-i hídfőjénél, itt található magyar szempontból a legfontosabb látnivaló: a koronázó templom, a Szent Márton templom (Dóm Svätého Martina). 
A Dóm tornya 85 m magas, neogótikus. A tetején 3x4 m-es kővánkosra helyezett 3 mázsa súlyú aranyozott királyi korona található (lentről elég nehéz észrevenni). Ez emlékeztet arra, hogy 1563 és 1835 között itt koronázták a magyar királyokat és királynékat (11 királyt és 8 királynét).

Szent Márton templom

Miután a templom körüljárható, minden oldalról megszemlélhetjük azt az impozáns Dómot.

Szent Márton templom
Szent Márton templom

A Dóm körüljárása után térjünk be a templomba.


Szent Márton templom
A szentély falában, táblára vésve találhatjuk meg az itt megkoronázott királyok és királynék neveit. A névadó Szent Márton relikviáit a főoltár fölötti ezüst koporsóban őrzik.

A Dóm felől egy kicsit visszafelé kell menni a Duna felé, majd befordulunk a Panská-ra és belevetjük magunkat a belvárosba. Elérve a Ventúrska utcát, balra kanyarodunk. Az utca folytatódik a Michalská utcában (Mihály-kapu utca). 


a Mihály-kapu utca
a Mihály-kapu a Mihály-kapu utca felől

Itt érünk el Pozsony egy másik nevezetességéhez, a Mihály kapuhoz. A kapu Szent Mihály nevét viseli, aki a kupola ormán őrzi pallosával a várost.  51 m magas és az egyetlen megmaradt óvárosi kapu. Jelenleg fegyvermúzeum található benne.

a Mihály-kapu
a Mihály-kapu
Ha áthaladunk a kapuzatán, akkor az utca végében meglelhetjük a Vörös Rák patikát. 1960 óta Gyógyszerészeti Múzeum. Pozsony és az egész ország egyik legrégebbi patikája.

a Vörös Rák patika
utcácska a Mihály-kapu mellett

Ha a Mihály kaputól egy kis kerülővel visszatérünk a Főtérre (Hlavné Námestie), akkor Pozsony egyik legszebb terén találjuk magunkat. A tér közepén található a Roland kút, az Ó-városháza, a Szent Szalvátor templom és az Esterházy palota. 

a Főtér az Óvárosházával és a Roland kúttal

Az Óvárosháza a Belváros legszebb polgári épülete. Alapjai gótikusak, keleti és déli szárnya neogótikus és neoreneszánsz stílusban épültek át. Sokáig elöljárósági épület volt, majd 1868-ban megalakult a városi Múzeum és annak itt találtak helyet. A múzeumban jelenleg régészeti, várostörténeti, szőlészeti s borászati múzeum van. A bejárata a Prímási palota felől van.

 az Ó-városháza
az Ó-városháza

Az Ó-városháza mellett található a Szent Szalvátor (Megváltó) templom. Eredetileg evangélikus templomnak épült, de elvették tőlük és a katolikusok fejezték be. Később a jezsuitáké lett.

a Szent Szalvátor templom
Ha a templom mellett elmegyünk, akkor a Prímási palotához jutunk. Erről a térről nyílik az Ó-városházában található múzeum is. 

a Városi Múzeum bejárata

A Prímási palota 1820-ig az esztergomi hercegprímások pozsonyi székhely volt. Ma az épület reprezentációs célokat szolgál. Több kiállítás is található itt.
Itt írták alá az 1805-ös pozsonyi békét.
Itt tartották az utolsó rendi országgyűlést.
Haynau itt írta alá a szabadságharc főtisztjeinek halálos ítéletét.
Itt találhatóak a híres Mazarin gobelinek.
Elég mozgalmas története volt!

a Prímási palota
Ha tovább megyünk a Duna felé, akkor könnyen belebotolhatunk a Szlovák Nemzeti Színház épületébe. A színházat 1866-ban, eklektikus stílusban építették. 

a Szlovák Nemzeti Színház épülete

Többé-kevésbé ezeket lehet Pozsonyban megnézni (persze van még számos más templom is, meg néhány érdekesebb épület (pld. a rádió fordított piramis alakú épülete), de ezekbe amúgy is könnyen bele lehet botlani). Ezek után mindenki döntse el, hogy egy fél-egész napot eltölt-e itt. Azt viszont mindenképpen meg szeretné jegyezni, hogy a város nagyon tiszta, graffitit nem nagyon láttam. Pld sok igen érdekes (utca)szobor is található itt (unortodox szobrok), ezek közül egyet be is mutatok:

utcaszobor Pozsonyban

Nincsenek tönkretéve, ellopva, lefestve, üde színfoltjai a városnak.

Ha ezek után még lesétálunk a Duna-partra a "pesti" oldalon, innen is gyönyörködhetünk a folyóban és a túlparti ligetes erdőben, ahol a sétánkat kezdtük.

a Duna-part a belváros felőli oldalon

(a háttérben a Régi Duna-híd látható, ezen gépkocsi és személyforgalom jelenleg nem engedélyezett, valószínűleg elbontják és új hidat építenek majd. Mögötte látszik Pozsony legújabb hídja, az Apolló híd)

Nemrég (2021-ben) végre egy kicsit több isőt rá tudtam szánni Pozsonyra és alaposabban megnéztem a Belvárost és a Várat is, ezekről a beszámolók az alábbi linkeken érhetőek el (friss információk):


2021-ben ellátogattam ismét Pozsonyba és többek között megnéztem a Főpályaudvar mellett található Közlekedési Múzeumot is (sajnos mozdonyt nem sokat találtam, de azért érdekes volt):

 

Aki ismer engem, az tudja, hogy amatőr szinten vasút fotózással is foglalkozom. Az előzetes kutakodás szerint itt több mozdonyt, főleg gőzmozdonyt is fellelhetek, ami sajnos nem jött be. A második napon rájöttem (legalább is így gondolom) hogy miért: amikor kimentem a Főpályaudvarra fotózni, egyszer csak befutott egy nosztalgia szerelvény, az elején és a végén egy - egy gőzmozdonnyal! Nem biztos, de akár innen is jöhettek. Plusz még volt két retro diesel mozdony is a pályaudvaron. 

Na de vissza a múzeumhoz. Viszonylag könnyű megtalálni, ha elindulunk a pályaudvar felől a jobb oldalon, kb 200 m után eljutunk egy felüljáróhoz. Itt jobbra kanyarodva egy kis íves rámpán kell felfelé menni, majd innen egy lépcső indul felfelé, Ha felértünk, még kb 100 m-t kell menni a bejárathoz. Maga a kiállítás Pozsony régi gőzmozdony pályaudvarának épületeiben  van, előtte a vágányok, ahonnan most hiányoztak a gőzmozdonyok. Több féle kiállítás látható itt: oldtimerek, cseh autók szinte teljes választéka az elejétől fogva, a szlovák VW autói, valamint vasúti berendezések, elsősorban irodai, irányító helyiségi berendezések. Található itt egy eredeti OCC motor is. Főleg retro autók kedvelőinek ajánlott.

A Beszámoló Fotóalbuma ITT tekinthető meg.





az OCC motor






Pozsonyban van egy nagyon szép botanikus kert, azt is érdemes megnézni:

beszámoló fotóalbuma ITT tekinthető meg! 

Mint ahogy azt már korábban írtam, ha van a közelemben egy arborétum - botanikus kert, akkor azt igyekszem megnézni. A pozsonyi valahogy eddig kimaradt, de most bepótoltam.

Először is tisztázzuk, hogy mit keres a bejárati tábla feletti feliraton az UK (Egyesült Királyság)? Ez egy egyetemi botanikus kert, mégpedig a Comenius egyetemé (Károly egyetem), amely angol (brit) fennhatóság alatt áll. Ilyen egyszerű.

Formailag kissé hasonlít a budapesti Füvészkerthez, ez is gyakorlatilag be van préselve egy autópálya, a Duna melletti autóút és a Duna közé (valamint itt ér le a Kis-Kárpátok a Dunához és itt van a Dévényi kapu is - ettől jó szeles mindig a hely). Ezen okok miatt van az egyetlen hátránya, alig van parkoló, máshová pedig nemigen lehet parkolni. Nekem szerencsém volt, elcsíptem az akkor éppen meglévő egyetlen szabad helyet. 

A belépő díj bagatell, senki ne sajnálja rá azt a pár eurót, mert nagyon szép a botanikus kert. Ahogy felemlítettem a Füvészkertet, sajnálattal kell megállapítanom, hogy ez jobban karbantartott, tisztább, rendezettebb, mint az.

Ahogy beléptünk  a parkba, kb 100 m után jobbra vannak az üvegházak. Nagyon kellemes látványt nyújtanak benne a növények, van kis tó is. 

Ez után nekiláthatunk egy jót kóborolni a parkban. Van rózsakert, sziklakert, japán kert, tó, szóval minden, ami kell egy botanikus kerthez. 

A véleményem szerint annak nagyon ajánlott akinek van affinitása az ilyen helyekhez, nem fog csalódni. Érdemes a Fotóalbumot is megnézni, ott jóval több kép van a Botanikus kertről.



















A pozsonyi vasútmúzeum:

 

beszámoló fotóalbuma ITT tekinthető meg! 

A 2024 május eleji túrámba beillesztettem két vasút múzeumot, ezek közül ez volt az egyik. Kissé csalódtam benne, mert eléggé szedett-vedettnek tűnt, ha nem tudnám, hogy ez egy vasút múzeum, simán elmenne egy elfekvő pályaudvarnak. Az interneten jobbnak tűnt. Mindegy, mivel többé-kevésbé útba esett, nem volt olyan nagy veszteség. 

Ide beteszem a saját honlapjuk szerinti leírásukat magukról, a látottak fényében ez kissé fellengzősnek tűnik (vagy valamit nem találtam meg, de ez nem valószínű):

"A Szlovák Vállalkozási Vasúti Múzeum (Szlovák Köztársaság Vasúti Múzeuma - ŽMSR) 1983-ban jött létre a korábbi pozsonyi Keleti Vasúti Igazgatóság (ČSD) szervezeti elemeként (az akkori Keleti Vasút és Központi Műszaki Fejlesztési Központ osztálya). a Keleti Vasút megszüntetése után csak a Múzeumi és Dokumentációs Központba (MDC). 1994 óta a Vasútkutató és Fejlesztő Intézet (VVÚŽ) osztálya. A vasutak felosztása után az MDC a VVÚŽ-val együtt a ŽSR szervezeti eleme maradt. A ZSSK, as és a ŽSR között létrejött együttműködési megállapodás, amely az MDC gyűjteményépítő tevékenységének folytatásának kérdésével, valamint az üzemképes történelmi vasúti járművek szlovákiai gyűjteményének osztott vasút feltételei melletti karbantartásával és üzemeltetésével foglalkozott. megszüntette a ZSSK, mivel 2004. szeptember 1-jén. Ebből kifolyólag a szlovák vasúti műszaki műemlékek védelme jelenleg csak a ŽSR feladata. A vállalati vasútmúzeum mint jó marketingeszköz a ŽSR és a közönség kapcsolatában, és különösen egy nagyszerű oktatási eszköz felfogásában bekövetkezett pozitív változások szervezeti változáshoz vezettek, melynek eredménye az MDC különleges célú központtá alakulása volt. A Szlovák Köztársaság Vasúti Múzeuma a ŽSR Kommunikációs Osztályának irányítása alatt 2018.1.1.

A ŽMSR be van jegyezve a Szlovák Köztársaság Belügyminisztériumának múzeumok és galériák nyilvántartásába (regisztrációs szám: RM 67/2000), ami arra kötelezi, hogy betartsa az 1. sz. 206/2009 Coll. a múzeumokról és galériákról, valamint a kulturális értékek védelméről szóló 2009.4.28. A ŽMSR komplex dokumentációs tevékenységet végez a szlovákiai vasútfejlesztés területén, azaz gyűjti, értékeli, szakszerűen kezeli és bemutatja az e területről származó, megfelelően kiválasztott tér- és felszíni műtárgyakat."











Pozsonyhoz tartozik, bár korábban külön település volt Dévény.


Itt áll Dévény várának impozáns romja. Már a rómaiak is emeltek őrtornyot itt, a királyi vár a XIII. sz-ban épült. A törökök is ostromolták (sikertelenül). 1809-ben a visszavonuló francia seregek robbantották fel, azóta romos.

Maga a vár a Morva folyó dunai torkolatánál található (a Morva egyben határfolyó is).

a Morva dunai torkolata (a túloldal már Ausztria)
 Emlékmű Európa politikai megosztottságáról a Morva partján
 Dévény vára
 Dévény vára
Dévény vára

Ugyancsak Pozsonyhoz tartozik Dunacsún is, itt található a Dunát elterelő gát:

 

Most, hogy beszereztük a QR kódos EU-s oltási igazolványt (2021), kicsit neki indultunk a feleségemmel szomszédolni (Bécs és környéke), viszont óhatatlanul is útba esett ez a hely, mivel mi soha nem Hegyeshalomnál megyünk át a határon, hanem Kittsee-nél. 

Ahogy áthaladtunk a határon, kb 1 km-re enyhén jobbra visszafelé hajolva megy az út a duzzasztó mű felé (vigyázat, van egy másik út, ami látszólag a faluból megy ugyan oda, de az már bicikli út, autóval nem járható). Ahogy áthaladunk a három hídszerűsége (ezek a duzzasztó művek), amikor elérjük a Duna üzemvíz csatornát és az út jobbra fordul, ott kell leparkolni. Itt található egy modern művészeti kiállítás (nem tudom mit keres itt) - Danubiana - minket nem nagyon érdekelt (11- Euro volt a belépődíj/2021). A duzzasztók hídjain végig sétálva lehet látni az egész kialakítását, nem túl szép látvány. Az üzemvíz csatornában sem volt elég víz, a szélétől kb. 10 m meder szárazon volt. Amúgy a képek magukért beszélnek. 
















Vissza a főoldalra (katalógus)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése