2012. április 13., péntek

Csehország, a Morva karszt (Moravský Kras), SzG3

Összefoglalóbb jellegű beszámolóim Csehországról:

Megkérlek, hogy csatlakozzál a Szeretem Csehországot, I love Cesko Facebook csoportomhoz! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)

Csehországban a Morva Karszt egy viszonylag kicsi, de annál érdekesebb hely. Kb. 25 km hosszú és kb. 3-6 km széles kiterjedésű területről van szó (többé kevésbé DNy-ÉK irányban húzódik), tehát nem túl nagy, viszont annál szebb! A közepén egy hosszanti völgy húzódik, ez a Pusty szurdok. A Morva karszt legfőbb nevezetességei a barlangok, a sok lezárt és csak a profi barlangászok vagy a kutatók részére engedélyezetteken túl 4 csodálatos és látogatható barlang található ezen a környéken. Azt szintén tudni kell, hogy Csehország egyik leglátogatottabb helye ez, egyrészt a sok látnivaló, másrészt a jó megközelíthetősége miatt. Hívják még a barlangászok Mekkájának is, nem véletlenül.

Mielőtt megismerkednénk a területtel, néhány dolgot el kell mondanom az általános szervezettségről. Már többször voltunk itt (Mo-hoz viszonylag közel van, majdnem végig autópályán lehet menni) és mindig kellemesen meglepődünk az itt tapasztaltakon.
- igen nagy hangsúlyt helyeznek a kerékpáros turizmusra. Minden barlang előtt található egy fogadó épület és ehhez csatlakozóan egy kerékpártároló is, ahol biztonságosan el lehet helyezni a kerékpárokat (hivatalos adat, hogy a csehek Európa 4. kerékpáros nemzete, ami a kerékpárok számát jelenti és ezek zöme 1. osztályú túrakerékpár). Gyakorlatilag mindenhol lehet biztonságosan kerékpározni, a hegyek között is mindenhol kiépítették a kerékpár utakat, a közutakon sem akarja senki letolni Őket az utakról.
- a turisztikai célállomásokon (itt jelen esetben a barlangoknál) mindig kiépítik a turisták fogadására alkalmas infrastruktúrát, de a gagyi árusítását sehol nem engedik meg, bazárok sincsenek. Egy adott helyen az alábbiak találhatóak meg: a pénztár, vendéglő vagy büfé (egy cseh sör nélkül nem működik, mégis részeg embert szinte alig látni), esetleg egy szuvenír bolt és egy vinotéka található. Mindez egy gondosan kiépített fogadócentrumban.

Most nézzük, hogy hogyan lehet ide eljutni. Természetesen a Karszt területének zömén nem lehet autóval közlekedni, tehát parkolókban kell lerakni az autót. Három felől tudunk kényelmesen bejutni a Karsztba.
1. Skalní Mlýn. Blansko előtt jobbra kanyarodunk a 379-es úton, majd néhány km után balra Skalní Mlýn felé. Itt el kell menni a parkolóig és lerakni a kocsit. Itt természetesen szállodák, éttermek, büfék és szuvenír boltok is találhatóak. Innen két barlang érhető el. Ha a parkolóból induló úton egyenesen megyünk, akkor a Punkevní jeskyně-hez (Punkva barlang), ha viszont a parkoló után jobbra fordulunk, akkor a Katerinská Jeskyně-hez (Katalin barlang) jutunk. Mindkét irányba mehetünk gyalog is, ekkor a Punkva barlanghoz kb 20-25 perc alatt juthatunk el, ha a Katalin barlanghoz megyünk, oda 5 perc alatt is eljuthatunk. A lustábbak felmehetnek a Punkva barlanghoz egy Öko-busznak nevezett mikrobusszal is (külön díj).

Skalní Mlýn
az Öko busz

2. a Macocha: ide a Vilémovice - Ostrov u Macochy között húzódó 373-as útról lekanyarodva jutunk el. Ekkor szintén az autóparkolókig kell elmenni és ott letenni a kocsit. Ekkor gyakorlatilag a Punkevní jeskyně fölé érkezünk és a parkoló mellett meg tudjuk tekinteni a méltán világhírű Macocha szakadékot (138 m mély!). A barlanghoz (ill a völgybe) kétféle módon juthatunk le (ill. vissza): természetesen gyalog egy nagyon szép úton, vagy egy kis kabinos felvonóval, ami a barlang bejáratától úgy 100 m-re áll meg, tehát nem sokat kell menni addig. Van egy harmadik út is, de arra később térünk vissza.
Itt is található több vendéglő és turistaház is.

Chata Macocha (turistaház és vendéglő)
a Macocha szakadék szerkezeti képe
 a felső kilátó
az alsó kilátó
az alsó kilátó a felső felől
mind a két kilátóból célszerű a Macocha szakadékot
megtekinteni
 itt bukik le a kötélpálya parkoló felől
az alsó állomás
megérkezik a kabin

3. Ez a Pusty szurdok vége, ahol kiér a már említett 373-as úthoz. Innen néhány száz m-re található a Sloupsko-šošůvské jeskyně (Sloupi-Sosuvi barlang), erre majd később visszatérünk. Itt most csak azt jegyzem meg, hogy a szurdok az út egy kanyarjában ér véget, a túloldalán egy igen kitűnő vendéglő található. Nekünk annyira bejött, hogy minden este Jedovnicéből (ott laktunk a tó partján egy motelben) minden este átjöttünk ide vacsorázni. Fontos: ha valaki nem szereti a tejszínhabot a rántott húson, vagy valami hasonló húsos ételen, akkor még idejében szóljon, hogy nem kéri (Csehországban ez gyakori probléma, ettől függetlenül nagyon jól és egészségesen főznek). Egyébként a vendéglő mellet található a barlang egyik kijárata, itt jönnek ki azok akik a rövid túrára fizettek be.

Egy rövid időre térjünk vissza a Macochához. Ott már említettem, hogy hogyan lehet lejutni a Punkva barlanghoz. Azonban van egy innen induló nagyon jó túra, főleg az erdei málna érési időszakában. A felső kilátóból le kell menni az alsó kilátóig (ezt sokan egyébként  is megteszik). Innen viszont egy szép turista út vezet tovább a 3. pontban említett becsatlakozó helyhez. Málnás időszakban degeszre eheti magát az ember málnával, mivel viszonylag kevesen járnak erre. Az út a szurdok felett megy végig (a szurdokba nem nagyon lehet belelátni a sok fa miatt).

málnázás az úton
 a szurdok felett

Az út jelzése eléggé jó, csak annál a pontnál kell vigyázni, ahol elhagyja a jelzés az eddigi utat és balra lekanyarodik a völgy felé. Csak egy nem túl jól látható oszlop található itt. Ha mégis elvétjük a helyet, akkor sincs nagy baj, mivel a jelzetlen út az említett 373-as útra fut ki, ott balra kell kanyarodni és néhány száz méter után, már ott is vagyunk a szurdok bejáratánál (valamint a vendéglőnél). Ez kb. 1 km-el hosszabb út, mintha megtaláltuk volna a bejáratot. A hossza miatt simán belefér a napi programba, valamint el lehet így gyalog jutni a Sloupi-Sosuvi barlanghoz is (a kanyartól kb. 300-400 m).
Nagyon szép a sétaút visszafelé a Sloupi barlangig a szurdokban. Jobbra - balra kanyarog az út, sziklák mindenfelé, kőablakok, barlangok. Azt is meg kell említeni, hogy az egész völgy egyben egy nagyon jó biciklis terület is, az összevissza kanyargás nagyon élvezetessé teszi az utat.

a Pusty szurdokban

Akkor most ismerkedjünk meg a barlangokkal.

1. Punkevni barlang (Punkevní jeskyně):

Ide, mint azt már fent részleteztem, 3 úton lehet eljutni. A Pusty szurdok mindkét vége felől, ill. a Macochától gyalog vagy felvonóval.

A barlanggal kapcsolatban az elején néhány fontos információt szeretnék közölni. Mint azt már korábban írtam, a Morva karszt Csehország egyik leglátogatottabb természeti értéke. Ez különösen vonatkozik erre a barlangra, főidényben akár napokra előre is eladhatták már a jegyeket. Aki több napra jön ide, az viszonylag könnyen megoldhatja a jegyelővételt. Azok, akik csak 1 vagy 2 napra jönnek, se keseredjenek el. Egyrészt lehet, hogy van jegy az adott időpontra, vagy egy kicsit későbbre (bár kicsi az esély), másrészt sokszor előfordul, hogy azok, akik lefoglalták a jegyeket, mégsem jöttek el. Ekkor a pénztárból kikiabálnak, hogy az aktuális túrára van x darab jegy (ez általában 2-3-nál nem szokott több lenni, valószínűleg csoporttal így nem lehet bejutni). Ilyenkor azonnal a pénztárhoz kell rohanni és bejelenteni, hogy ez nekünk kell. Itt tényleg az aki kapja marja elv érvényesül, bár meg kell jegyeznem, hogy ennek ellenére igen kulturált formában. Aki elővételben akarja megvenni, annak nem feltétlenül kell a barlangig elmenni, a jegyeket elő is lehet jegyeztetni pld a Skalní Mlýn parkolójában is. Nekünk a legutóbb a Macocha felől volt jobb bemenni (amikor Jedovnicében laktunk). Ekkor kora reggel elmentem megvenni a jegyeket délutánra, majd visszamentem a feleségemért. Újra eljöttünk a Macocháig, elmálnáztunk  a szurdok végéig, megebédeltünk a már többször említett vendéglőben, majd vissza gyalogoltunk a szurdok alján a barlangig.
Még egy fontos információ: Csehországban minden helyen (legyen az vár, kastély, barlang) számítógéppel adnak ki jegyet. Minden túra csak korlátozott létszámmal indulhat, csak annyi jegyet adnak ki, amennyi látogató az az adott túrára bemehet. Teljesen fölösleges ilyenkor könyörögni, hogy megy a vonat, a busz vagy valami hasonlóval előállni, nincs jegy, ha már a kontingens elfogyott! Ezt mi úgy szoktuk megoldani, hogy egy napra két látnivalón kívül többet nem szoktunk beiktatni és általában két lehetőség szokott adódni: ha kapunk jegyet éppen, akkor OK és utána nézzük meg a vár, kastély parkját (ezek gyönyörűek szoktak lenni), vagy fordítva, lévén, hogy úgy is meg akartuk azt nézni, tehát előbb a kastélypark és utána maga a kastély. Itt is e miatt iktattam be a szurdok megtekintését. Bár már egyszer úgy is megnéztük a barlangot, hogy kiültük azt, hogy éppen két hely felszabadult.

Akkor most a barlang. Mint említettem, a Karsztban ez a leglátogatottabb barlang és ez nem véletlen, pedig ide a legnehezebb eljutni, a másik három gyakorlatilag a parkolójából azonnal gyalog elérhető.

A barlang első szakasza egy klasszikus cseppkőbarlang, ez tulajdonképpen önagában is gyönyörű, azonban nem ez adja meg a bukéját.

a Punkevni barlang (Punkevní jeskyně)
Punkevni barlang (Punkevní jeskyně)

Ha ezen az egyébként igen szép barlang szakaszon túl leszünk, érkezünk el a szenzációs részekhez. Még emlékszünk rá, hogy a Macocha szakadékba letekintettünk az alsó és/vagy a felső kilátókból. Most elérkeztünk annak aljához. Én, aki nagyon szeretem a barlangokat és számtalant láttam már, nem emlékszem, hogy bárhol el lehetett volna jutni egy ekkora töbör aljába egy barlangkiránduláson (bár a szlovén Skocjani barlang azért némileg hasonló, de az másban óriási). A fény azért némileg lehatol ilyen mélyre is, így a kisebb tavak mellett a lehullott köveken rengeteg moha is megtalálható így elég zöld a töbör alja (hogy a fény ne jusson be a barlangba és ne kezdődjön el egy algásodási folyamat, a két bejárati ill. kijárati ajtót vaskapuval zárták el).

Az igazán nagyszerű rész ez után kezdődik. A vasajtó bemenve az újabb barlang szakaszba, nemsokára egy csónakkikötőben találjuk magunkat. Innentől kezdve elektromos csónakon folytatjuk utunkat, tökéletes csendben. A víz alulról van megvilágítva, gyönyörű smaragdzöld színben pompázik. Van egy közbenső megálló is, ekkor egy kisebb, de nagyon szép barlangszakaszt lehet megtekinteni. Itt ki kell szállni a csónakból és azok, akik eddig ezt a barlangszakaszt nézegették, a mi csónakunkkal folytatják utukat. A végállomástól folyamatosan jönnek vissza az elektromos csónakok az újabb utasokért. A barlang végét elhagyva egy tónál fejezzük be a csónakázásunkat.

a Punkevni barlang (Punkevní jeskyně) - indul a csónak a közbenső megállóból
 a Punkevni barlang (Punkevní jeskyně)
 a Punkevni barlang (Punkevní jeskyně) - a kijárati szakasz
Punkevni barlang (Punkevní jeskyně) - végállomás, kiszállás

Remélem, hogy a fentiek alapján látható, hogy miért e barlang nagy népszerűsége, de ez tipikusan az a helyzet, hogy írhatok róla bármennyit, ezt látni kell!

2. a Sloupi-Sosuvski barlang (Sloupsko-šošůvské jeskyně):

Nem véletlen a barlang kettős neve, mivel e két helyiség között húzódik, L alakban. Mivel mérete szerint ez kettős barlangnak tekinthető, kétféle hosszúságú vezetett túra van. A rövidebb a Sloupi barlangban van, a hosszabbik tovább megy a Sosuvski barlangrészbe is (a rövidebb túra 890 m, a hosszabb túra 1760 m hosszú). Fontos: a túravezető pontosan tudja, hogy hány jegyet adtak ki a rövid túrára, ugyanis nekik el kell hagyni a barlangot a vendéglő melletti kijáratnál, így ha nem "jelentkezik" elég látogató, hogy nekik van jegyük a rövid túrára, akkor bizony ellenőrzik a jegyeket (ez Csehországban elég általános: amire megvettük a jegyet, azzal kapcsolatban nem vitatkoznak, de egy lépéssel sem többet).
A barlang előtt megfigyelhető a már korábban szintén említett fogadóépületek egyike, amely igen kulturált elhelyezést nyújt a pénztárnak, az étteremnek és a szuvenír boltnak. Megtalálható itt természetesen a kerékpár tároló is. Minden barlanghoz (így ehhez is) igen sok látogató kerékpárral érkezik. Van autóparkoló is természetesen.
Mint említettem, kétféle túra van, a hosszabbikat már csak azért is ajánlom, mert akkor láthatjuk az egész Morva karszt jelképévé választott tőr alakú cseppkövet, amely egy kis tó közepén található.

a fogadó épület

A barlang bejárata mellet található egy igen szép magányos szikla is, egy vízkimosta áttöréssel.

a szikla

A barlangot 1889-ben fedezték fel, és meg kell említeni, hogy igen fontos régészeti lelőhely is, nagyon sok ősember maradványt, ill. állati csontot is találtak itt. Ezzel kapcsolatban egy kis kiállítás is található itt.

a barlang bejárata
A két barlangrész eléggé különböző jellegű, noha egymásba kapcsolódóak. A Sloupi inkább megfelel egy hagyományos cseppkőbarlangnak, míg a Sosuvski barlang egy kevésbé szép de érdekes barlang. Érdekességét az adja, hogy az egymás alatti barlangszintek áttörtek, így lefelé ill. felfelé látszanak azok a miáltalunk bejárt szintről. Az áttörésekben néha szoba nagyságú kőtömbök vannak felakadva.

Sloupsko-šošůvské jeskyně
 Sloupsko-šošůvské jeskyně - a tőr alakú cseppkő (a Morva karszt jelképe)
Sloupsko-šošůvské jeskyně (ilyenek a szintek közötti áttörések)

Ha végeztünk a barlanggal, a vendéglő mellől egy szép sétaúton visszaballaghatunk a parkolóhoz.

3. Balcarka barlang (Jeskyně Balcarka):

A barlang Ostrov u Macochy település mellett található a Száraz árok nevű szikla hasadéknál. Ezt a barlangot is ismerte már az ősember, rengetek emberi és állati csontot találtak itt. A barlang maga kétszintes, magas cseppkődómokkal összekötött rendszer. A község az 1900-as évek elején fedezte fel újból a barlangot és 1936-tól a barlang egyes részeit már megnyitották a közönség részére. A barlang viszonylag kis területű ám a benne található cseppkövek csodálatosak.
Itt is megtalálható a kulturált fogadóépület a kerékpár tárolóval együtt. A barlang bejáratához egy enyhén ívelt, nem túl magas sétaúton juthatunk el.

a fogadó épület
a feljárat

Virtual tour

A Morva karszt környékén is találhatunk egyéb látnivalókat is, mi is megtekintettünk egypárat (bár némelyik azért van vagy 50 km-re, de nagyon szépek)

1./ Boskovice (a kastély és a vár):

Blansko-ból az első utunk (Lengyelország felé menet) Boskovicébe vitt. Itt csak egy rövid megállót tettünk, mivel már nagyon sok kastélyt láttunk belülről is. A vár alatt ingyenes parkoló található. Innen kb. 2 perc a kastély. Viszonylag új kastélynak számít, a XIX. század elejéről. A kastély felett található a jóval korábban épült (XIII. sz. eleje) vár, amely ma már csak várrom. Igen változatos volt a története, sok tulajdonosa volt. A XVIII. sz. végére teljesen elhagyták és a köveit felhasználták a kastély építéséhez. Ebben az időben a kastély tulajdonosai a Ditrichstein-ek voltak. A legutolsó tulajdonosok a Mensdorff család volt, ők 1991-ben kapták vissza (tehát jelenleg magántulajdonban van). A kastély háta mögött, valamint a kastéllyal szemben egy-egy kis park található, az utóbbiban egy szép nagy szökőkúttal. A pénztárnál látható képek alapján szépen be van rendezve.

2. Brno (Brünn):

Brünn óhatatlanul útba esik, akár jövet, akár menet. Egyszer azért célszerű megállni itt, bár szépsége nyomába sem jöhet Prágáéhoz. Az egész belvárosnak van egy kissé rendezetlen összhatása és valamiért nem kelt olyan kellemes összhatást, mint a legtöbb cseh város történelmi városmagja. A Szent Péter és Pál katedrálist mindenképpen érdemes megnézni, valamint érdemes esetleg a Spilberk hegyre (dombra) is felmenni, mivel a kilátás szép a városra. A benne található múzeum (részben börtönmúzeum, kínzókamrák) nem igazán érdekelt minket.

a Szent Péter és Pál katedrális

A vár az 1630-as évektől elvesztette stratégiai jelentőségét, börtönként működött tovább, bár részben megtartotta kaszárnya funkcióját is.  Kazinczy Ferenc is raboskodott itt. Börtönként a II. világháború végéig funkcionált, majd ez után teljesen a csehszlovák hadsereg vette át felette az uralmat és csak 1959-ben hagyták el végleg, hogy a vár átkerülhessen a Brno Városi Múzeumhoz.

Spilberk vára

Bár a városmagról nem alakult ki egyértelműen elismerő véleményem, azért néhány résznek azért vannak igen szép pillanatai. Ezen kívül találtunk egy nagyon jó vegetáriánus éttermet is az egyik mellékutcában (én, aki húsevő vagyok is elismertem, hogy nagyon jól főztek).

vegetáriánus étterem (nagyon jó volt)

-az állatkert:

2018-ban az unokám miatt beiktattuk ezt az állatkertet, gyanítva, hogy ez is nagyon jó lesz (és így is lett). A hivatalos bejárat mellett csak néhány autó tud parkolni, de ha tovább megyünk 200-300 m-t, akkor balra találunk egy nagy és ingyenes parkolót. A parkolóból visszatérve az útra, a túloldalon van egy ideiglenes bejárat (gondolom a nyári csúcsforgalomban használják). Maga az állatkert egy dombra települt és a benne futó gyalogos utak (fahidak?) jól vezetik az embert, hogy mindent láthasson. Az látszik, hogy ők teljesen másképpen gondolják egy állatkert kialakítását, mint mi, és ez nekem sokkal szimpatikusabbnak tűnik (lásd még: Zlin, Lesná, Zoo). A lényeg, ne csak a látogatók, hanem az állatok is érezzék jól magukat, legyen megfelelő helyük a mozgásra is, őket pedig a látogatók azért ne nagyon zavarják. Itt ezeket nagyon jól megoldották. Itt nem kontinensek szerint vannak a bemutató helyek, hanem inkább területileg: sziklás helyek, trópusi helyek, Bering-szoros, Kalahári sivatag, stb. Ez utóbbi tetszett a legjobban, a fényképeken látható, hogy milyen nagyszerű a kialakítása. A víztorony egy léggömbnek van kialakítva, van expedíciós dzsip, benzin tartályokkal, stb. A WC is egy kunyhóban van kialakítva, pazar, rozsdamenetes kivitelben. Az állatok kifutójáról nem is beszélve, ekkora egybefüggő területet még sehol sem láttam. Egy gyorsan jött zápor kissé megriasztotta a zsiráfokat és akkora vágtában törtek ki, hogy ilyet csak filmeken lehet látni. Egyszerűen hatalmas terület állt rendelkezésre a futáshoz. Az is szimpatikus, hogy rengeteg állathoz be is lehet menni, ami azért egy kicsit fura volt, hogy a sasokhoz és a baglyokhoz is. Szerencsére eléggé békés madarak voltak. A legjobban a farkasok helye tetszett (a Kalahári után), itt mindent megtalálhattak, amire szükségük volt. A hegy felőli oldalon csak egy mellvéd szerűségről lehetett megfigyelni őket, az alsó oldalon volt egy amerikai ház (indián beütéssel), ahol a belső oldalon két hatalmas üvegen keresztül a sötétből lehetett a farkasokat megnézni. Pont akkor jöttek elé és az egész falka leült az üveggel szembe és onnan nézték az embereket. Van tavuk, vízesésük, erdejük, tisztásuk, minden. A szokásos ajándékbolt is pazar, előtte az emeleten van egy pihenő hely (3. kép), itt is találhatóak kitűnő WC-k.
Főleg a gyerekes családoknak kiemelten javasolt. És még valami: kutyákat is be lehet vinni (legalább 10 kutyával találkoztunk). Az összes itt készült kép a lentebb jelzett fotóalbumon keresztül megtekinthető!

a Bering szoros (észak felől nézve)

mi nézzük őket, ők néznek bennünket

ilyen utak vezetnek mindenhová

a Kalahári rész (ez volt a legjobb)
a Kalahári rész

3. Bouzov:

Ezt a kastélyt azért ajánlom megtekinteni, mert bár innen eléggé kanyargós, összevissza úton lehet csak megtekinteni, viszont a szépsége miatt valóban kár lenne kihagyni. Az eddig általunk megtekintett kastélyok sorában szilárdan tartja a második helyét a rangsorban (a Hlubokát eddig semelyik nem tudta megelőzni!).

Ez a kastély olyan, mintha Walt Disney tervezte volna. A története rendkívül érdekes, mivel 1939!-ig a Teuton lovagrend volt a tulajdonosa (kb. a XVIII. sz. elejétől), a II. világháborúban a németek elfoglalták, személyesen Himmler (a Gestapo vezetője) foglalkozott az üggyel, végül felajánlották Hitlernek (azt nem tudom, hogy elfogadta-e).

Bouzov

A bútorzat is eltünt, azt a korábbi Habsburg Jenő magánkollekcióból, ill. a Teuton Lovagrend gyűjteményéből pótolták.

Bouzov - a belső udvar
 a híres csigalépcső
 a kastély udvara
a várkápolna

Itt szerencsére sikerült fényképeznem, így legalább egy belső enteriőrt be tudok mutatni. Az elmondható, hogy elsőrangú a belső kialakítás.

Itt is egy információ: majdnem minden várban, így itt is az alábbiak egészítik ki a belső enteriőröket:
- mindenhol élő virág

Bouzov
- ha lehet, mindenhol előadnak egy kis élő zenét, a vár, kastély stílusához illően (fiatal fiúk és lányok adják elő magas színvonalon, adjunk nekik 10-20 koronát, szerintem ez az Ő keresetük nyáron), rendszerint megfelelő jelmezben. Nagyon kedvesek.

Bouzov - enteriőr

Itt is két vezetés van, egy a várban, egy a toronyban. Kivételesen itt kastélykert nincs, viszont a környék igen szép, jókat lehet kirándulni. A parkoló mellett van egy kerekes nyári ródlipálya, nagyon jó.

a ródlipálya
a ródlipálya (meg én)

4. Lysice:

Ez a kastély azon kastélyok közé tartozik, melyek cseh tulajdonban voltak ( többek között: a Dubsky család).
Lysice (meg Éva)

A leírások vízi várként aposztrofálják, bár csak a homlokzat előtt van vízi árok (helyes kacsákkal, amikor mi voltunk, sok kiskacsával). Itt 4 féle vezetés van, 2 a kastélyban, 1 a kastélyparkban, és egy a kastély előtt lévő gazdasági épületekben.

Lysice a kastély udvara
Lysice - a kastély udvarában

A belső kiképzés, a bútorok, mind elsőrangú látványosság. Maga a kastély reneszánsz stílusú, igen érdekes és szép a 2 könyvtára. A kastélypark is igen szép, bár csak külön vezetéssel lehet megtekinteni (eddig csak itt találkoztunk ilyennel).

Lysice - a várárok

A fenti képen látható oszlopsor igen érdekes megoldást takar, mivel ez U alakba csatlakozik az I. emeleti szalonok egyikéhez, ahol két ajtón lehet kimenni az U száraira, ebben az esetben fedett folyosón lehet sétálni a kert felett, ami esős időben is lehetővé tette a tulajdonosok levegőzését.

Lysice - enteriőr
Lysice - könyvtár
Lysice - a lépcsőház

5. Pernštejn:

Ha egy szép, klasszikus lovagvárat szeretnénk megnézni, akkor ide kell jönni (túlságosan közel nincs a Morva Karszthoz, kb. 60 km-re van attól). Arra persze fel lehet készülni, hogy esetleg be van zárva, mert sok cseh várhoz hasonlóan sokszor forgatnak itt filmet (elsőrangú háttér). Én már rengeteg várat felismertem a filmekben.

Pernštejn

Szerencsére a XVII. századtól csak apró változtatásokat eszközöltek, így a teljes szépségében csodálhatjuk meg ezt a várat. Egy érdekesség: a sok kiálló építészeti elem miatt a felsőbb szintek alapterülete nagyobb, mint a legalsóé!
Még egy érdekesség, ez gyakorlatilag az összes várra, kastélyra jellemző:
Nem engednek be bóvlit, kirakodóvásárt, gyakorlatilag mindenhol van egy pénztár (a hozzá kapcsolódó szuvenír bolttal - nívós!), van egy vinárium (a cseheknél nagyon fejlett a borkultúra), ahol a helyi borokat lehet kapni (akár kastélybort is), igen kiválóak. Van egy büfé vagy étterem és ennyi (meg persze a tiszta WC). Ezek szerint így is lehet csinálni.

Pernštejn

Arra fel kell készülni, hogy elég hosszú a vezetés (közel két órás), viszont nagyon érdekes.

Egyéb, általunk meg nem látogatott helyek is találhatóak ezen a környéken, ezekből ajánlok néhányat:

Részletesebb, átfogóbb  beszámolók Csehországról:
Cseh Paradicsom
Cseh Svájc, Szász Svájc
- Cseh várak, kastélyok
Lednice, Valtice, Mikulov háromszög

Vissza a főoldalra (katalógus)

1. Én aMacocha- Punkva barlang kirándulásomhoz gyűjtök éppen anyagot és ezen az oldalon nagyon hasznos tippeket pontos leírást kaptam mindenről amit kerestem. Köszönöm!